شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

عنوان کامل پایان نامه :

 ساماندهی اسکان­های غیر رسمی شهری با در نظر داشتن مدل LR در بندرانزلی

قسمتی از متن پایان نامه :

در طرح جامع شهری فوکایا، دانشگاه، مسئولان دولتی و مردم، با مشارکت یکدیگر پیشنهادهای طرح را سازماندهی می­کنند. این گروهها مستقل اقدام نمی­کنند بلکه هریک نماینده­ای برای شرکت در برنامه ریزی شهری را معرفی می­کنند، امری که باعث هماهنگی و یکپارچه اقدام کردن هرچه بیشتر طرح در استای اهداف از پیش تعیین شده می باشد. برگزاری نمایشگاه­هایی که طریقه پیشرفت تصمیمات را جمع­بندی کرده و در فاصله­های زمانی معین در حضور مردم به نمایش گذاشته می­شوند، از دیگر ویژگی­های این طرح می­باشد. انگاره کلیدی طرح، بازآفرینی شهر بر اساس اختلاط کاربری و فعالیت­های متنوع می باشد. طرح بر اساس دید جامع و کامل به بافت شهر و در نظر گرفتن و در نظر داشتن کلیه طرح­های بالا دست که برای منطقه برنامه ریزی شده و کلیه طرح هایی که منطقه مورد مطالعه را تحت تاثیر قرار می­دهند، انجام گرفته می باشد.

1-1: مهمترین مزایای کاربرد روش سازماندهی مجدد زمین

ایده اصلی روش سازماندهی مجدد زمین، تغییر قطعه­بندی زمین می باشد و این به آن معناست که در این روش هیچ گونه نیازی به مالکیت و تصاحب زمین از سوی نهاد مسئول پروژه (شهرداری) یا سرمایه­گذار نیست و پس پرداخت هزینه واسطه­ایی و خطر در امر واگذاری زمین­های ساخته شده به بخش خصوصی وجود ندارد(سلجوقیان، 1372).

این امر، برخلاف روش­های مرسوم در طرحهای توسعه شهری مانند خرید اجباری زمین از صاحبان و یا سلب مالکیت از آنها برای پیشبرد اهداف طرح و اجرای آن، یکی از مزیت های طرح سازماندهی مجدد زمین می باشد. در روش های مرسوم، علاوه بر اینکه پیشبرد طرح اکثراً مواجه با مقاومت مالکانی می گردد که نمی خواهند ملک خود را از دست بدهند و باعث تأخیر در تحقق طرح می گردند، معضلات دیگری همچون تقاضاهای غیرقانونی جبران خسارت از سوی مالکان و یا فرآیندهای طولانی مدت دادگاهی را می­توان ذکر نمود. مالکان (مخاطبان اصلی طرح)، در یک نظام دستوری از بالا به پایین مجبور به همکاری با طرح هستند و این اجبار خود مسائل تبعی زیادی را برای طرح به دنبال خواهد آورد. از نمونه های اینگونه برخوردهای قطعی و شاید بتوان گفت ” مدرنیستی “در طرح­های توسعه شهری در بسیاری از کشورها منجمله ایران قابل نظاره می باشد (تجربه­هایی نظیر طرح بزرگراه نواب).این معضلات همان­هایی هستند که به خصوص به سبب امر مشارکت با مخاطبان اصلی در طرح سازماندهی مجدد زمین بسیار کمرنگ می باشد و تاحدودی می­توان گفت حتی وجود ندارد. در واقع امر مشارکت با مالکین در فرآیند تحقق طرح یک جنبه مهم و اجتناب­ناپذیر در سازماندهی مجدد زمین می باشد. مذاکرات مداوم در جنبه­های مختلف طرح از ارائه اصول اصلی برای ساکنان و مالکان می باشد، نظرها و خواسته­های آنها جمع­آوری می­گردد و مبنای تحقق طرح قرار می­­گیرد
(Ichimiya and Murayama,2002).

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

اصلی­ترین سؤال پژوهش این می باشد که دولت در ساماندهی سکونتگاه­های غیررسمی چه رویکردهایی را اتخاذ نموده می باشد؟ آیا این رویکردها در دوره های مختلف موجب پایداری سکونتگاه­های غیررسمی شده می باشد؟

ـ آیا ساکنان مجموعه­های تجمیع شده از زندگی در این مجموعه­ها، نسبت به مکان قبلی زندگی خود، رضایت دارند؟

ـ آیا ساکنان مجموعه­های تجمیع شده مایلند که مجموعه­های مسکونی در اطراف محل سکونت آنها توسعه یابد و بالعکس، آیا ساکنان اطراف مجموعه­های تجمیع شده حاضرند در مجموعه­های مشابه زندگی کنند و یا حداقل، در ساخت آن مشارکت داشته باشند؟

ـ راه حل بهبود مساله چیست و یا به تعبیری با چه راه حلی می توان به پدیده اسکان غیررسمی در بندرانزلی پایان داد؟

 دانلود متن کامل پایان نامه جغرافیا در لینک پایین صفحه